A my se už druhý den v naší rubrice smějeme jak koně a budíme údiv zbytku přilehlé redakce. Knížky (vyšly u nás už dvě) toho strašlivého Islanďana Dagssona si předáváme z ruky do ruky a vždycky to vypadá tak, že jí někdo chvíli listuje, pak se začne svíjet, předá ji dalšímu, ten se začne svíjet též, a tak to pokračuje. Trvá to už dva dny a možná jen tak nepřestane. Zároveň nad těmi vtipy kroutíme hlavou a říkáme si, no tedy, no to je síla, to už je snad moc... ale listujeme nadšeně dál. Humor je založen na kontrastu, na tom, že o sebe třesknou dvě nebo více věcí, které se neměly potkat. Tak třeba: když malé dítě řekne "mrdat", asi to každého nerozesměje, ba mnohé spíše vyděsí. Ale když to řekne dítě nakreslené jakoby dětskou rukou, a ještě přitom drží zkrvavený nůž, vtipné to svým způsobem být může, dokonce je to velmi vtipné.
Jsou jistě různé druhy humoru a tady mluvíme o humoru, který je ze své podstaty nehorázný, neslušný a silně porušující tabu. Takový humor má ale k svému vlastnímu jádru možná nejblíž, neboť je vybočením z řádu normality. Normální je skrývat svou intimitu, cítit rozdíl mezi tím, co se projevit může, a co ne, co se smí říct, a co ne. Bez schopnosti to poznat by společnost zcela zdivočela, k čemuž má pravda sklony. Ale humor naopak ví, že to rozlišovat nesmí, že má právo to říkat naopak, že slušné je být neslušný, protože humor má právo vyslovit to, co stejně všichni víme: že jsme plní hnusných myšlenek, že nás občas napadají strašné věci. Třeba se vykadit do umyvadla nebo zabít prodavačku, pomazat se její krví a zapít to její močí. Ehm. To že vás skutečně napadá? Ne, samozřejmě že ne. Ale může, občas... A není špatné si z toho udělat legraci. I když to může někoho vyděsit.
Vidíme to na těch Islanďanových obrázcích. Děti si tady řežou krky, dospělí je przní, teče krev ze zadku, zvrací se do kyblíku a někdo to pak omylem vypije, mnoho humoru je kolem průjmu, menstruace, masturbace a takových věcí. Není snad zvrhlosti, aberace, úchylky, ze které by si ten Islanďan nedělal legraci: nekrofilie, zoofilie, pedofilie, skatofilie, nozofilie, což je, když vás přitahují nemocní lidé, nebo třeba ofidiofilie, což je chlípná náklonnost k hadům. A určitě je ještě plno jiných "filií", které ten Islanďan zná, nebo si spíš představuje, že by mohly existovat. Protože v perverzitě je říše lidskosti nekonečná a projevy lidské kreativity v tomto směru bez hranic.
A on ten Hugleikur Dagsson je přitom určitě zcela normální, inteligentní a slušně se chovající mladík, krajan Björk a skvělých filmařů, kteří natáčejí v něčem podobné drsné filmy, jeden z těch obdivuhodných ostrovanů, kteří byli původně Vikingy a naháněli hrůzu celé pobřežní Evropě, pak se však zcivilizovali a vytvořili národ, jenž dosáhl jedné z nejlepších kvalit života vůbec. Ale poté jim to jakási absurdní globální krize pokazila.
To skutečně nejsou vtipy pro každého. A myslím, že jim špatně rozumí ti, kteří je interpretovali jako pubertální nebo punkové. V těch brutálních, ve své primitivnosti přesných a zcela výstižných kresbách nakonec nejde o nic jiného než o pravdu, kterou musí člověk unést: že se rodíme "mezi výkaly a močí", což je slavná věta svatého Augustina, církevního otce, který věděl, proč ji říká. A možná tu větu zná i ten Islanďan. Pokud ji nezná, přesto jí dobře po svém rozumí. I když nevím, jestli by souhlasil s tím, jak ji doplňoval Bohumil Hrabal: "...a přesto jsme nádherní".
Vkusný humor?
Z rubriky Kultura na servru Lidovek:
Tati, přišlo tvoje dětské porno. O Islanďanovi a jeho drsných komiksech
Idolův komentář:
Především si myslím, že je nutno vycházet z objektivní skutečnosti, že každý člověk je originál a tedy každý může mít svůj osobní originální názor a vkus. To platí samozřejmě rovněž pro humor, jak pro autory, tak pro konzumenty. Další okolností, nad kterou se zamýšlím, je otázka vydavatelská, co je přípustné tisknout a vydávat? Je mi vlastní nahlížet na problematiku čehokoliv z více úhlů pohledů, protože se ztotožňuji se známým tvrzením, že život a tedy potažmo, záležitosti, které nám život předkládá, nejsou černobílé, tedy k posouzení ultimativním stylem "buď - anebo", nýbrž "šedivé" - tedy víceznačné, anebo vícevrstevnaté, což pochopitelně vyžaduje pro správné pochopení a posouzení vpředu zmíněný pohled z "více úhlů" a tedy jinými slovy, nadhled a toleranci. K dané věci musím rovněž podotknout, že se nejedná o humor dle mého vkusu - mám rád humor civilizovanější, pokud možno bez vulgárností, či oplzlostí, což právě v daném případě je výrazně jinak. Na druhou stranu se ztotožňuji s neodsuzujícím komentářem Jiřího Peňáse a rovněž s tím, že v Islandu pokládají za přípustné něco podobného tisknout a šířit. Asi by tak nečinili, kdyby o probíraný druh humoru nebyl v nezanedbatelné části veřejnosti zájem - kdyby podobné tiskoviny nešly na odbyt a vydavatel je musel finančně dotovat ze svého a autorovi takovou tvorbu neměl z čeho platit? To mi připadá logické. Pak mne ještě k tématu napadá, co redaktor Peňás zmiňuje, že islanďané - potomci vikingů, vytvořili jednu z nejlepších reálně fungujících státních společenských forem, v celoglobálním měřítku posuzováno. Okrajově mne také napadá, zda zmíněný islandský humor, či humorista, nějak souvisí s podstatně vkusnějším "islandským" verbálním humorem, se kterým přišel na Podrbání již za O. Neffa, přispěvatel Brouk? Závěrem se mi ještě vnucuje myšlenka na to, jaký je rozdíl mezi nadhledem a tolerancí islandských vydavatelů a uprděným husákovským Adminem na jeho fóru www.np-diskuze.cz, na kterém je nepřípustná má účast v souladu s ultimativním, výrazně netolerantním požadavkem diskutérky Luny - která právě proto jaká je, úspěšně profesionálně působila v důležitém kulturním médiu v době normalizace - v Československém rozhlasu Praha, za Husáka. Rozdíl mezi pojetím přípustnosti na Islandu a na Adminově fóru, dle Admina a Luny, o něčem nesporně vypovídá. O míře odlišnosti vnímání, uvažování a postojů některých našich spoluobčanů, od téhož, v tolerantním a snášenlivém společenském prostředí demokraticky vyspělejšího Islandu.
Komentáře
Přehled komentářů
aralen online cheap https://www.hydroxychloroquinex.com/
sldtxyanoasr
(Sworoencj, 2. 5. 2022 16:20)cheap cialis pills for sale https://cialistrxy.com/
xafgyqemgudh
(cialis without a prescription, 1. 5. 2022 15:36)canada generic tadalafil https://cialistrxy.com/
ghgqypsuoqws
(tadalafil daily online, 1. 5. 2022 3:26)https://extratadalafill.com/ tadalafil generic
jkzqtcdqviej
(where to order tadalafil tablets, 30. 4. 2022 4:46)https://cialisedot.com/ lowest price cialis
tsovaoajgtbg
(ritaqsef, 30. 4. 2022 0:59)https://extratadalafill.com/ tadalafil side effects
xvmbaqoksqlq
(tadalafil order online no prescription, 29. 4. 2022 20:33)https://cialisvet.com/ tadalafil price walmart
rsiflsokkpth
(buy cialis pills, 28. 4. 2022 22:05)https://extratadalafill.com/ tadalafil goodrx
tpbydwfamjnk
(generic cialis online fast shipping, 25. 4. 2022 1:52)buy tadalis https://cialisusdc.com/
oygugvxgjoea
(ritagzhd, 23. 4. 2022 9:15)https://extratadalafill.com/ cheapest tadalafil cost
xdvkrbnetcyc
(cialis pills, 21. 4. 2022 18:08)https://cialistrxy.com/ buy generic cialis online with mastercard
nhyxtaospbwp
(ritarvhh, 19. 4. 2022 3:00)https://nextadalafil.com/ canada generic tadalafil
fofnovoktush
(buy cialis pills, 18. 4. 2022 23:47)https://cialisvet.com/ tadalafil dosage
ucscozuhypjk
(Sworoqutl, 14. 4. 2022 19:27)https://cialisvet.com/ where to buy tadalafil on line
crsxtidhbjgs
(buy cialis pills, 14. 4. 2022 10:51)tadalafil goodrx https://cialistrxy.com/
chloroquine pills
(MorrisPep, 29. 12. 2022 5:00)