Idol k Rumunskému domu dle Mildy
Hašteřivý, kreativnost nechápající, avšak jako křivý udavač, mimořádně šikovný "kvalitní" Adminův diskutér Milda ;-), opět demonstruje naprosté nepochopení věci, ke které se autoritativně vyjadřuje, obdobně jako na začátku tohoto měsíce v Psím podrbání, kdy se vyjadřoval s obdobným despektem a hloupě, k modernímu malířství, aby "ohromil" svým rozhledem, oproti jemu výtvarně vzdělanou Zuzanu z NYC. Tehdy mu Idol citlivě a taktně připomenul uznávaného moderního malířského génia Kandinského, s jehož tvorbou měl Milda právě v Mnichově, jako svém novém bydlišti, výtečnou možnost se dobře seznámit, avšak přestože tak mohl učinit, neučinil tak ani sebeméně a místo toho pouze rádoby "chytře" moderní malířství kritizuje. Iracionální geometrie tvarů a povrchů Tančícího domu pochopitelně nejsou důsledkem nějaké nekvalitní "rumunské" práce, jak kuriozně tvrdí Milda, nýbrž architektonickým záměrem realizovaným v trojrozměrném digitálním zobrazení v software Catia, používaným před tímto unikátním projektem Gehryho ateliéru, pro vývoj lodí, automobilů a letadel. Tančící dům je prvním realizovaným domem dle tohoto software. Princip oken Freda a zvlněné přilehlé fasády, rodilý čech Milda, pokud opustí oblíbené mnichovské pivnice s bodrými německými kamarády - pivaři, ve své nové německé vlasti, které dal před svým rodištěm přednost, může vidět třeba např. v Dusseldorfu na Neuer Zollhoff, anebo v Berlíně na fasádě Deutsche Bank. Tančící dům v Praze na nábřeží samozřejmě sousedí s výraznou řadou kvalitních secesních budov z XIX. stol. Autoři Milunič s Gehrym, klíč k tomu, aby jejich dům byl kontextuální ke svému prostředí a přitom se okolí nepřizpůsoboval jako napodobenina, či moderní kopie, nalezli v tom, že zvolili dům odlišný od všeho, co se v Praze do té doby postavilo a přitom nepůsobí rušivě, právě díky oné, Mildou kritizované, zvlněné fasádě. Tančící dům od stavebního úřadu totiž dostal na žádost investora povolení mít maximálně o patro víc, než mají domy v sousední zástavbě /investor žádal o dvě/. Aby větší počet podlaží nebyl v okolní zástavbě nápadný, jsou okna proto jakoby "rozházena" nahoru a dolů a fasáda tedy řešená právě jako zvlněná.
Komentáře
Přehled komentářů
Samozřejmě jsem se snažil trochu provokovat, o smyslu této architektury asi přesto budeme mít rozdílné názory.Dozajista musí být vývoj někde viditelný, jde snad pouze o to, zda ty nové cesty jsou slepou uličkou, nebo opravdu někam vedou. Máme příklady i milé a útulné architektury,Hundertwasser, Hrdlička, také nepravidelné, avšak barevně sladěné například teplárna ve Vídni a různé jiné rakouské moderní projekty- tam bych rád bydlel. V tančícím domě ale sotva a to by mělo být kritériem.
Děkuji za vyčerpávající vysvětlení
(Milda, 24. 2. 2010 22:19)